India en Nepal

(Omdat de gebruikte foto’s zijn gescand uit een oud fotoalbum, zijn ze kwalitatief minder goed)

Van 23 oktober tot 20 november 2004 ben ik met een reisgezelschap naar India en Nepal geweest.

Via Frankfurt vlogen we naar Delhi in Noord-India.

In Delhi bezochten we o.a. de Quatab Minar, de grote minaret van 73 m hoog. Ook bezochten we de Humayun’s tomb, een praalgraf dat een voorbeeld is geweest voor de Taj Mahal in Agra.

Van Delhi reden we met een eigen busje naar Nawalgarh(garh = fort), waar we twee nachten in het Roop Niwas Palace sliepen. Daar bezochten we o.a. het ‘Podar Haveli’. Een Haveli is een oud koopmanshuis dat prachtig is versierd. De streek in dit deel van Noord-India heet Rajastan en is bekend om de kleurrijke kleding die de mensen daar dragen.

De bevolking van Rajasthan

Op naar het volgende adres in Jaipur, dat o.a. bekend staat om de Hawa Mahal, het paleis der winden, waar de vrouwen van de maharadja opgesloten werden en vandaar uit naar buiten konden kijken. Hierna ben ik naar het erachter gelegen City palace gegaan en heb ook het nabij gelegen astronomisch observatorium(Jantar Mantan) bezocht. Dit is in 1728 opgericht door Jai Singh, de stichter van Jaipur(pur=stad). Vanuit Jaipur bezochten we ook het fort Amber.

Onderweg naar Udaipur bezochten we o.a. de uit 1439 stammende Jain-tempel in Ranakpur. Daar moesten we leren schoenen en riemen afdoen omdat dierproducten volgens hun religie niet gebruikt mogen worden. In de tempel stonden 1440 zuilen.

Udaipur en JaiPur

Udaipur is een grote stad met het grootste en best bewaarde Citypalace van Rajastan.

Direct buiten de stad ligt het Lake-palace van Udaipur midden in een kunstmatig meer en is normaal alleen met een bootje bereikbaar. Vanwege grote droogte kon je er nu per voet komen.

Onderweg

Het volgende bezoek betrof Chittaur(garh), een vesting bovenop een heuvel. In 1535 pleegden duizenden vrouwen rituele zelfmoord, na de dood van hun mannen in de strijd.

Met de trein gingen we naar Bharatpur waar ik met Fred, mijn kamerpartner, het wereldberoemde Keoladeo National park heb bezocht, waar wij o.a.heel veel soorten vogels hebben gespot.

Vandaar naar de grote moskee te Fatehpur, een enorm islamitisch complex.

Op naar Agra waar we het beroemde rode fort hebben bezocht, maar nog mooier was de Taj Mahal. De Taj Mahal is een mausoleum. In de 17e eeuw gaf de Indiase grootmogol Sjah Jahan opdracht tot de bouw van het grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in het kraambed was gestorven. Na zijn eigen dood is ook het lichaam van Sjah Jahan er in bijgezet.

Taj Mahal en fort Agra

De Taj Mahal is opgetrokken in wit marmer, binnen ingelegd met vele kleurrijke edelstenen, en het heeft 4 grote minaretten.

Na Agra met de nachttrein naar Varanasi, de heilige plaats aan de heilige rivier de Ganges.

Varanasi

’s Morgens om 6 uur gingen we met een roeiboot langs de ghats, de trappen langs de Ganges waar de hindoes hun rituele wassing doen, maar ook de plek waar de lijkverbrandingen plaatsvinden.

Iedere hindoe die in Varansi sterft, verschijnt in zijn volgende leven in een hoger carna.

Vandaar dat de lijkverbrandingen in Varanasi een volcontinue bedrijf is.

We hebben daar ook diverse zijdeweverijen bezocht. De zijdeproducten zijn daar relatief goedkoop.

Van Varanasi met een eigen bus naar Nepal.

Ik wilde daar graag een meerdaagse bergwandeling in de Himalaya maken, maar de politieke situatie was daar op dat moment niet veilig vanwege opstandige maoïsten.

Chitwan National Park

Daarom koos ik voor een meerdaags verblijf aan de rand van Chitwan National park. En daar heb ik geen spijt van gekregen. Na eerst in de rivier met olifanten te hebben gezwommen, hebben we later een tocht door het nationaal park op de rug van een olifant gemaakt. Ik wist toen nog niet dat olifanten zo werden gemarteld om ze tam te maken, anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Tijdens die tocht hebben we twee of drie wilde Indische neushoorns van dichtbij kunnen zien. Zelfs een ‘gewone’ Pauw blijkt in het wild veel mooier te zijn dan in Nederland op een kinderboerderij. Ik heb ook wilde olifanten gezien.

Tijdens een voettocht zagen we enorme voetafdrukken van een wilde tijger en een wild luipaard. Bij Pokhara een boottocht op het meer en een wandeling door de bergen gemaakt van ca 13 km.

Vanwege gevechten tussen rebellen(Maoïsten) en het leger moesten we de afstand tussen Pokhara en Kathmandu door de lucht afleggen .

Kathmandu

Bij en in Kathmandu bevinden zich drie oude ‘Koningsteden”. Bhaktapur Durban Square is de grootste en het verste van Kathmandu verwijderd. Dan hebben we nog Patan Durban square en Kathmandu Durban Square.

Met een taxi hebben we de boeddistische Bodhnath-tempel en de Swayambunath bezocht.

Bij de Pashupati tempel aan de heilige Bagmati rivier vinden ook lijkverbrandingen plaats.

Vanuit Kathmandu vlogen we via New Delhi, waar we 8 uur moesten wachten, en Frankfurt weer terug naar Schiphol.

Terug naar begin van deze pagina.