Cuba

Reis naar Cuba

Van 4 t/m 17 oktober 2018 ben ik met mijn dochter Mirelle naar Cuba geweest.

Met een Boeing 787-8 Dreamliner van TUI vlogen we vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Holguín in het oosten van Cuba. Na aankomst reden we naar Santiago de Cuba voor twee overnachtingen.

Santiago de Cuba

We bezochten het historische stadscentrum met o.a. het huis van de Spaanse veroveraar Diego Velázquez, tegenwoordig een museum. Velázquez stichtte o.a. de steden Havana en Santiago de Cuba. We maakten fotostops bij het Plein van de Revolutie en de voormalige Moncada kazerne, die in 1953 aangevallen werd door het bevrijdingsleger onder leiding van Fidel Castro. Als laatste bezochten we het fort El Morro.

Openbaar vervoer in Cuba

Toeristen worden vervoerd in luxe touringcars. Voor de eigen bevolking wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van vrachtauto’s met een afdekzeil en houten banken. Veel mensen hebben hun privé auto omgebouwd tot een taxi. Vooral in Havana worden de oude Amerikaanse auto’s als taxi gebruikt. Op het platte land zie je nog heel veel koetsjes met paarden ervoor als openbaar vervoermiddel.

El Cobre

We reisden verder naar onze volgende bestemming Bayamo, met onderweg een bezoek aan El Cobre (iets buiten Santiago) waar zich de beroemdste kerk van Cuba bevindt; de Basilica de Nuestra Señora de la Caridad del Cobre. Dit is het heiligdom van de Virgen del Cobre, de beschermvrouwe van Cuba. We lunchten in Bayamo en verkende deze fascinerende koloniale stad, gelegen aan de gelijknamige rivier. Bayamo heeft een lange geschiedenis van rebellie en vanwege het feit dat de inwoners de stad in 1869 in brand staken om zo te verhinderen dat het gezag weer in handen zou vallen van koloniale troepen, werd ‘La Bayamesa’ later tot het Cubaanse volkslied verkozen.

Auto’s

Voor de revolutie in 1959 werden voornamelijk auto’s uit de Verenigde Staten ingevoerd. Nog steeds staat de import van auto’s bijna stil. Oude auto’s worden daarom nog steeds draaiende gehouden en zijn alom aanwezig in het straatbeeld.

Sierra Maestra

Op naar de nabijgelegen bergen van de ongerepte en ruige Sierra Maestra, het hoogste gedeelte van Cuba.. Hier gingen we tot het hoogste punt, de Alto de Naranjo, op 950 meter, vanwaar we genoten van een prachtig uitzicht. Bovenop bevond zich het hoofdkwartier van de rebellen, waar het rebellenleger van Fidel Castro zich in de jaren 50 voorbereidde op de guerrillaoorlog.

Camagüey

We bezochten met een fietstaxi de hoogtepunten van het culturele en historische Camagüey. Deze stad is rijk aan kerken, pleinen, kronkelstraatjes met kinderkopjes en koloniale huizen. Vervolgens gingen we op weg naar de koloniale stad Sancti Spíritus, in 1514 gesticht door de Spaanse veroveraar Diego Velázquez de Cuellar. Via een mooie rit door de Valle de los Ingenios, rijk aan uitgestrekte suikerrietplantages, bereikten we Trinidad.

Trinidad

Vanuit Trinidad op weg naar Topes de Collantes vanwaar we wandelden naar de Guanayara rivier en we vervolgden de weg langs de rivier naar de El Rocio waterval. Trinidad wordt ook wel de Museumstad van de Caribische Zee genoemd. Het is de meest koloniale stad van het land, met leuke keienstraatjes, mooie kerken, rustige parken en pastelkleurige huizen. Deze stad staat sinds 1988 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Bij elke lunch, diner en in Havana op elke straathoek staat wel een bandje te spelen die regelmatig met de pet rondgaan om aan de kost te komen.

Cienfuegos

Op onze route naar Santa Clara bezochten we Cienfuegos. Deze havenstad is gelegen aan één van de mooiste baaien van het Caribisch gebied. Het historische centrum van deze plaats, in de koloniale tijd de ‘Parel van het Zuiden’ genoemd, was zeer de moeite waard. Mooie monumenten en oude gebouwen, waaronder het Teatro Tomás Terry en het Palacio Ferrer sieren de stad. We zagen ook het Parque Marti.

Revolutie

Verder naar Santa Clara, de eerste stad die door de revolutionairen van Fidel Castro op 1 januari 1959 werd ingenomen. Hier bezochten we onder andere het mausoleum van Ernesto ‘Che’ Guevara met het huizenhoge standbeeld dat vanuit de wijde omtrek te zien was.  De revolutie is overal nog goed zichtbaar op grote borden langs de weg en overal zie je de hoofden van Fidel Castro en vooral van Che Guevara. Op weg naar Las Terrazas. Onderweg reisden we via het schiereiland Zapata en maken we een boottocht naar het dorpje Guamá en bezochten een krokodillenfarm. Vervolgens zette we koers naar de Viñalesvallei.

Palacio de El Valle

Onderweg hebben we de lunch genoten in het Palacio de El Valle, een restaurant geheel in de Moorse stijl opgetrokken naar voorbeeld van het Alhambra in het Spaanse  Granada.

Viñalesvallei

In de uiterst vruchtbare velden en valleien van het westelijke gedeelte van Cuba wordt veel tabak verbouwd, waarvan de wereldberoemde Cubaanse sigaren gerold worden. We bezochten een plaatselijke sigarenfabriek en tevens een sigarenboer. Aansluitend door naar de Valle de Viñales, een bijzondere vallei die getypeerd wordt door vreemd gevormde, steile kalksteenformaties, ‘mogotes’ genoemd. We genoten van het prachtige landschap! Je zien hier onder meer de Grot van de Indiaan, waarna we terugkeerden naar ons hotel in Havana.

Ernest Hemingway

We bezoeken vandaag het huis van Hemingway en gingen ook naar het vissersdorpje Cojimar, waar Hemingway zijn inspiratie vond voor het boek ‘The Old man and the Sea’ (De oude man en de zee) uit 1952. De lunch hebben we genoten in het favoriete restaurant van Ernest Hemingway waar nog steeds zijn eigen tafeltje gereserveerd staat.

Havana

In de middag keerden we terug naar Havana voor een stadstour door het bruisende Oud-Havana, waar we door de straatjes, over de pleintjes en langs de aristocratische herenhuizen van dit schitterende stadsgedeelte dwaalden. Deze authentieke koloniale wijk is in 1982 door de UNESCO uitgeroepen tot cultureel erfgoed en bezit tal van prachtig gerestaureerde historische gebouwen. We keerden terug naar het hotel in een klassieke Amerikaanse auto. Het sociale leven speelt zich hier af op straat en het is dan ook leuk om ’s avonds even te flaneren langs de levendige Malecón boulevard, ontmoetingsplek bij uitstek! We beleefde het bruisende Oud-Havana dat door de UNESCO tot cultureel Werelderfgoed is uitgeroepen, waar je door de straatjes, pleintjes en langs authentieke herenhuizen dwaalt. ‘s- Avonds  nog eens een ritje in een klassieke Amerikaanse auto gemaakt! Via de luchthaven van Varadero, op een afstand van 140 km van Havana vlogen we via een tussenlanding in Cancun(Mexico) naar Amsterdam, waar we de volgende dag om 12 uur aankwamen.

Terug naar begin van deze pagina.