Costa Rica, Nicaragua en Panama

Van 9 t/m 29 november 2014 heb ik met mijn jongste dochter Mirelle een reis gemaakt door Costa Rica, Panama en Nicaragua.

Wilt u ALLEEN foto’s van Vlinders, Vogels, Reptielen of Zoogdieren bekijken? Klik dan op de betreffende link hiernaast.

Kaart copy _28

Op 9 november vertrokken we naar Costa rica waar wij na een lange reis via een tussenstop in Houston(USA)  in de hoofdstad San José aankwamen.

Costa rica betekend Rijke kust en ligt in Midden-Amerika. Ten westen bevind zich de Grote- of Stille oceaan en ten oosten de Caribische zee, die grenst aan de  Atlantische oceaan. De temperatuur in Costa rica varieert het hele jaar door tussen de 26 en 30 graden.Vanuit de hoofdstad San José zijn we met een busje naar de vulkaanrand van de Volcán Poás gereden.

Vulkanen

De Volcán Poás(2700 m) heeft een nog steeds stomende caldera(ingezakte krater)  vam 300 m diep en 1.6 km breed. Costa rica heeft 7 actieve vulkanen en minstens 60 slapende.

Vanaf San José langs de Pacific(Grote oceaan), over de Pan-American Highway naar Montevideo gereden.

De Pan-American Highway is één grote wegverbinding van Canada tot het zuiden van Argentinië. In Midden-America is dit de enige internationale verbindingsweg.

Je ziet hier voornamelijk enorme vrachtwagens met die hele grote neuzen.

Vrachtauto’s

In Monteverde, dat midden in een enorm nevelwoud in de bergen ligt, zijn we naar een Monteverde Cloud Forest Reserve geweest, een centrum van sportieve activiteiten. In een tuigje werden we aan een kabel gehangen en na een duw vloog je met een enorme vaart over en tussen de boomtoppen naar een volgend plateau waar je werd opgevangen. Zo gingen we 18 tracks met een lengte van 100 tot 400 m. over.

Bij de volgende actie hing je horizontaal onder een kabel van 1000 m. lengte met je armen gespreid. Met een noodgang vloog je over de boomtoppen naar de andere kant van het dal.

Kabelzweefbanen

Hier hebben we ook een bezocht waar tientallen kolibries kwamen drinken en hebben hier ook een vlinderkas bezocht.

Daarna hebben we de treewalk gedaan, een lange wandeling over o.a. 8 hangbruggen die over de boomkruinen gingen, we zagen echter weinig dieren.

Vanuit Montevideo dezelfde weg als de heenweg terug door de bergen met mooie uitzichten naar de snelweg, de Pan Amerikaanse Highway,  met onderweg een koffiestop langs de Grote oceaan, de Pacific. Er zaten tientallen wilde ara’s in de bomen. Vele vlinders, leguanen en kolibries gezien.

Granada(Nicaragua). Verder gereden naar de grens met Nicaragua waarna we naar Granada reden. Onderweg langs het Nicaragua-meer gestopt om naar een vulkanen te kijken die midden in het meer stonden. Het Meer van Nicaragua is een zoetwatermeer in Nicaragua. Het meet 8264 km² en is daarmee het op een na grootste meer in Latijns-Amerika.

Verder op weg naar de stad Granada, een oudkoloniaalse stad uit de Spaanse tijd.

We sliepen in hotel Alhambra aan het Plaza Mayor, welk hotel ook uit de Spaanse tijd was.

Nicaragua

De volgende ochtend zijn we naar de oever van het Nicaragua meer gereden en daar stond een boot op ons te wachten die door de moerassen in het natuurgebied heen voer. Heel veel vogels gezien o.a.: grote- en kleine zilverreiger, koereiger, ijsvogels, vliegenvangers en nog veel meer. En er vlogen wel 13 zwarte gieren boven ons.

Van Nicaragua naar Rincón de la Vieja. ’s Morgens weer vroeg op en in ca. 2 uur weer terug naar Costa rica gereden. Om 15:00 uur gingen we naar een plek aan de rivier met warme baden, die warmte komt uit de vulkaan. Eerst kregen we een bakje met hete modder en een kwast waarmee we ons konden “inkwasten”. Daarna in de rivier afspoelen en vervolgens in de warme baden gaan zitten. Hiervoor moesten we over een schommelende brug lopen. Om 18:00 uur gingen we in het donker terug en zagen we veel vuurvliegjes. We zijn nu in  Parque Nacional Rincón de la Vieja.

Paardrijden

Vandaag ga ik voor het eerst paardrijden. Om 9:30 uur vertrokken we vanaf de ranch. Vooraf kregen we een helm op en moesten we op de paarden klimmen. De paarden wisten zelf de weg en liepen feilloos over de met keien belegde paden. Na een klein uur stapten we af en moesten afdalen naar een riviertje. Die moesten we oversteken door over gladde keien te lopen, een hachelijke vertoning.

Bij de waterval aangekomen sprongen velen van de rots het water in van de rivier, direct onder een waterval. Na ongeveer een uurtje gingen we weer terug. Nu gingen de paarden regelmatig in draf. Daardoor werden we behoorlijk door elkaar geschut.

De volgende ochtend maakte ik met de groep een wandeling langs verschillende poelen waar kokend heet water of stoom uit komt. Het gebied ligt aan de voet van een vulkaan. Er waren ook diverse (zwavel)poelen aan het pruttelen.

Eerst staken we een rivier over via een wiebelende hangbrug. Later via een boomstam die over een rivier lag en toen moesten we over keien, deels onder water naar de overkant. Ik deed mijn schoenen uit en toen wiebelend naar de overkant. Er was daar ook een mooie waterval, maar de wandeling was erg zwaar. Ik zag ook 2 grote blauwe Morpho vlinders over vliegen. Ook veel mooie bomen gezien, maar weinig dieren. Onderweg naar La Fortuna hebben we één luiaard en een groep apen gezien. Langs het meer gereden en de vulkaan Arenal bij zonsondergang gezien.

La Fortuna/Arenal. Om 8:15 uur vertrokken via een bijna 2 uur durende rit naar het noorden van Costa Rica tot bijna aan de grens met Nicaragua voor een excursie over een rivier. Het was een goede weg door een enorm landbouwgebied. We zagen heel veel ananas- en suikerrietplantages. Met een eigen boot over de rivier, de Río Frío in de Caño Negro, langs een prachtig landschap. We hebben o.a. het volgende gezien:

5 kaaimannen, veel slangenhalsvogels, egrets, kingfishers, 2 luiaards, kapucijnapen, brulaap, vliegenvangers, heel veel leguanen, vleermuizen, kleine blauwe herons en christusleguanen, die over het water kunnen lopen. Op de terugweg gestopt bij een restaurant waar wel 50 leguanen van minstens 100 cm in de bomen op kijkhoogte rondliepen.

Río Frío boottocht

De tweede stop was bij een brug over een rivier waar onder de brug ca. 30 grote spitssnuitkrokodil (Crocodylus acutus lagen.

Om 12:15 uur werden we opgehaald voor een excursie. We werden ontvangen bij een lodge en kregen eerst een Costa Ricaanse maaltijd: donkere rijst met heel donkere bonen, bloemkool, broccoli, avocado, enz. Daarna werden we naar een boot gebracht met nog 3 Costa Ricanen.

Quepos boottocht

Eerst over een brede rivier gevaren, waar we in de bomen een boa constrictor zagen. Later naar een eiland waar kapucijnerapen zaten die op onze boot afkwamen omdat ze altijd wat banaan te eten krijgen. Ze klommen op onze boot en op ons hoofd. Daarna nog door een hele mooie zijarm gevaren. Later begon het te regenen. Op de rivier kon je de zout/zoet grens duidelijk zien en proeven. Quepos

Onderweg naar Panama. Bij de grens tussen Costa rica en Panama aangekomen moesten we lang wachten. De supermarkt was een stuk goedkoper dan in Costa Rica. We zijn nu in Panama en moesten de klok 1 uur vooruit draaien. Om 15:30 uur vertrokken we. Het eerste stuk was een 4-baansweg, een deel van de Pan-American highway en het laatste stuk was hobbelig en soms erg steil.

De lodge lag prachtig tussen de bergen aan een rivier en een voetgangershangbrug.  Het deed erg aan Oosterijk of Zwitserland denken. Het eten was ook zeer goed. Ik heb daar forel gegeten zonder graat met een glas witte wijn en een appeltaart met een bol ijs erbij als toetje.

Onderweg naar onze volgende verblijfplaats in Bocas del Toro bezichten wij een Indianendorpje.

Indianendorp

Indianendorp. Ook heel veel Indianenhuizen op palen gezien. Bij de Caribische zee aangekomen werden we met een snelle boot naar ons eiland Bocas del Toro gebracht. Om ca. 15:30 uur vertrokken we met een andere snelle boot naar een palmenstrand. Op het eiland waren heel veel barretjes. Wij dronken, zoals dat hier hoort, pinacolana,  ananas met kokosmelk en rum. We zagen een zeester van ca. 30 cm., honderden wenkkrabben, fregatvogels en een mooie spin.

Bocas del Toro Caribian

Om 9:00 uur vertrokken we naar de boot op zoek naar dolfijnen. We hebben ze gevonden maar ik zag alleen regelmatig een rugvin boven water komen. Het viel mij wat tegen. Daarna met de boot naar een andere locatie gevaren, waar we gingen snorkelen. Het koraal was niet zo mooi als op de bekende plaatjes, het leek meer op kalksteen. Hierna naar een hele mooie locatie op het water waar ook 2 ara’s in een palmboom zaten.

We gingen al snel verder naar Red Frog eiland. Geen één rode kikker gezien, wel een mooi bospad die eindigde op het strand. Die middag op het mooie strand gelegen/gelopen. De volgende vogels vlogen o.a. over: zwarte gieren, gieren met rode kop, Bruine pelikanen en fregatvogels.

Cahuita. Het regende flink toen we naar de boot liepen. Voor het eerst mijn regenpak en regenhoes gebruikt. Na 40 minuten varen waren we aan de vaste wal bij onze eigen bus en was het al weer droog. Na een uur rijden waren we bij de grens vanuit Panama weer terug naar Costa rica en moesten we weer de gewoonlijke formaliteiten uitvoeren. De horloges weer een uur teruggezet.

Vanmorgen van het N.P. Cahuita. De toegang was $ 5,00 p.p. Het is een langgerekt park bestaande uit een lang pad van ca. 8 km. Links van het zandpad is een bos met palmbomen en smal strand van de Caribische Zee. Rechts alleen maar tropisch bos.

Cahuita

Onderweg zagen we heel veel sprinkhanen en diverse soorten krabben. We hebben ook een zeer giftige gele groefkopadder gezien, een neusbeer, 5 luiaards en een troep cappucinoapen. Onderweg hebben we ieder een Kokosnoot gekocht en leeg gedronken, een geschilde ananas voor de broodnodige vitaminen.

Eerst heel lang langs de Caribische (Oost)kust gereden waar heel veel bananenplantages waren en inpakstations van o.a. Dole, Ciquitta en Del monde. Bij een koffiestop rode ‘aardbei’ gifkikkertjes gezien. Hierna door de bergen naar San José waar we om ca. 14:00 uur aankwamen. Toen door de stad gelopen, waar het erg druk is. Ik wilde toch wel iets van de hoofdstad zien. Ten slotte kom ik hier niet alle dagen.

San José. Vroeg opgestaan want het vliegtuig vertrok om 7:38 uur  met een Boeing 737-900, met 179 stoelen naar Houston in Texas.

_26 _27

Met een Boeing 777-200 van United airlines vanuit Houston naar Amsterdam,  vertrek 15:30 uur – aankomst Amsterdam 8:30 uur.

Terug begin van deze pagina.